Thursday, November 25, 2010

Tahukah Apa Itu Ijarah di Bank Islam?

Sebelum

ini saya telah pernah menerangkan yang Bank-bank Islam di seluruh dunia adalah

BUKAN PEMBERI pinjam secara Islam, tetapi mereka adalah peniaga. Adakalanya,

mereka mengambil tanggungjawab sebagai penjual melalui jual beli aset, atau

pemberi sewa melalui pembelian aset yang dikehendaki pelanggan dan

seterusnya menyewakannya kepada pelangggan. Selain itu, bank-bank Islam juga

melalui beberapa produk tertentu, akan berfungsi sebagai rakan kongsi kepada

pelanggan.

Hanya

selepas memahami konsep ini, barulah pembaca akan dapat memahami bagaimana

konsep ini diaplikasikan oleh bank-bank Islam di seluruh dunia termasuk

Malaysia. Tanpa mengetahui berekaan hal ini, akan beterusan orang ramai berada

dalam kejahilan serta asyik memanggil produk perbankan Islam sebagai pinjaman

Islam atau juga tidak habis-habis mengkritik urusan bank-bank Islam.

Namun

demikian, tulisan hanya hanya memberikan sedikit tafsiran dan jenis awal

Ijarah, bentuk , cara aplikasi dan isunya di perbankan Islam agak teknikal

untuk dimuatkan di web ini.



Tahukah Apa Itu Ijarah di Bank Islam?

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net
http://www.zaharuddin.net Powered by Joomla! Generated: 12 May, 2010, 10:17
www.zaharuddin.net





Sebelum ini saya telah pernah menerangkan yang Bank-bank Islam di

seluruh dunia adalah BUKAN PEMBERI pinjam secara Islam, tetapi mereka adalah

peniaga. Adakalanya, mereka mengambil tanggungjawab sebagai penjual melalui

jual beli aset, atau pemberi sewa melalui pembelian aset yang dikehendaki opelanggan dan seterusnya menyewakannya
kepada pelangggan. Selain itu, bank-bank

Islam juga melalui beberapa produk tertentu, akan berfungsi sebagai rakan

kongsi kepada pelanggan.

Dalam tulisan ringkas kali ini, saya ingin memperkenalkan apa itu konsep

sewaan atau ijarah. Ia adalah sebuah aqad

jenis mu'awadah maliah (pertukaran

hak milik harta) yang popular di kalangan bank-bank Islam. Namun demikian,

bentuk ijarah yang asal dan yang dibentuk menjadi produk pembiayaan mempunyai

beberapa perbezaan sama ada disebabkan oleh gabungan dengan kontrak lain hingga

menjadi (hybrid) atau disebabkan

isu-isu baru yang timbul menjadikan sedikit berbeza dengan ijarah dalam konteks

biasa.

Saya tidak berhasrat untuk menghurai panjang lebar berkenaan rukun dan

syarat setiap satu dalam kontrak ijarah

disebabkan ia adalah perkara yang telah menjadi maklum di kalangan mereka yang

terlibat dan orang ramai. Justeru, penulisan ini hanya akan menumpukan secara

ringkas dan konsep asas beberapa yang terpenting dan perlu di ambil perhatian

bagi memhami konsep ijarah dan bentuk produk IJarah yang wujud di bank-bank

Islam khususnya.

DEFINISI

Para ulama Fiqh mendefinisikannya sebagai :-

9B/ E9'H6) 9DI *EDJC EFA9) (9H6

Erti : ‘Kontrak pertukaran hak milik harta (mu'awadah)

dengan member milik manfaat dengan timbal balas' [1]

Apa yang penting dari definisi itu adalah :-

a-

Perbezaan

dengan jual beli ‘ain (barang), Ijarah adalah jual beli manfaat bagi barang,

namun barang masih tetap masih dalam milik pemberi sewa.

www.zaharuddin.net
http://www.zaharuddin.net Powered by Joomla! Generated: 12 May, 2010, 10:17
b-

Hak untuk guna

ke atas manfaat aset telah bertukar milik kepada penyewa. Sebagai timbal balas,

penyewa perlu membayar sejumlah bayaran sewa kepada pemilik.

JENIS IJARAH

Majoriti ulama telah membuat klasifikasi Ijarah pelbagai perspektif,

berikut adalah dua perspektif yang dikira utama :-

Pertama : Perspektif ‘item' yang dijadikan tumpuan dalam kontrak sewa

(al-ma'qud ‘alayhi)

Jika dilihat jenis-jenis ijarah dari perspektif ini, ia terbahagi kepda

tiga bentuk berikut:-

· Ijarah ‘Ain (%,'1)

'D#9J'F ) : Menyewakan manfaat dari barang atau aset.

Contoh : En

Ahmad menyewakan rumahnya kepada Encik Karim dengan bayaran RM 700 sebulan

untuk tempoh 1 tahun.

Ijarah jenis pertama ini tiada khilaf di kalangan para

ulama akan keharusannya, bayaran sewa boleh dibuat di awal kontrak sewaan atau

secara bertangguh.

· Ijarah

‘Amal ( %,'1) 'D9ED) : menyewakan menfaat kerja dan

skill diri

Dalam kontek ijarah ini, apa yang dijadikan al-ma'qud

alaihi ('DE9BH/

9DJG ) adalah kerja itu sendiri. Iaitu sebagai timbal balas kerja dan

kepakarannya dalam kerja, ia dibayar upah tertentu, seperti jururunding,

peguam, kakitangan syarikat dan lain-lain.

· Ijarah

Mawsufah Fi Az-Zimmah atau Ijarah Az-Zimmah ('D%,'1)

'DEH5HA) AJ 'D0E) ) :

Contoh : Encik Ahmad menyewakan rumahnya dari jenis

teres dua tingkat di lokasi Bandar Baru Bangi yang saiznya adalah 100 x 30 kaki

persegi kepada Encik Karim, tetapi rumah

tersebut hanya akan siap dalam tempoh dua bulan lagi. Namun Encik Karim telah

awal-awal menyewanya untuk tempoh 3 tahun dengan bayaran bulanan sebanyak RM

1000 sebulan.

Inilah bentuk sewaan Ijarah Fi Az-Zimmah, disebabkan manfaat yang disewakan menjadi

seperti tanggungjawab hutang ke atas Encik Ahmad. Menurut konsepnya, En Ahmad

boleh mengambil sewa dari awal kontrak walaupun rumah tersebut belum diduduki

www.zaharuddin.net
http://www.zaharuddin.net Powered by Joomla! Generated: 12 May, 2010, 10:17
oleh En Karim.



Dalam konteks ini, tanggungjawab En. Ahmad kepada En Karim selaku pembeir sewa jenis IJarah Fi Az-Zimmah, adalah
menyerahkan manfaat (usufruct atau kebolegunaan) dari sebuah rumah pada masa akan datang yang menepati
spesifikasi yang diperincikan di dalam kontrak. Perlu difahami bahawa pemberi sewa perlu memastikan manfaat sewa
rumah itu ditetapti apabila sampai tempohnya, bukan rumah tertentu yang disewakan tetapi spesifikasi manfaat bagi
sebuah rumah.



Hukum ijarah jenis ini [2] : Para ulama berbeza pendapat dalam menentukan

status Ijarah dari jenis ini, ringkasnya seperti berikut :-



i- Majoriti Mazhab (Maliki, Syafie dan Hanbali) dan

Majlis Syariah AAOIFI : ia adalah Harus secara umum dengan syarat-syaratnya.



Namun demikian, mereka berbeza pendapat sama ada

harga sewaan boleh dibayar di awal kontrak atau tidak.



Syafie dan Maliki : perlu di bayar di awal aqad

kerana ia seperti jualan as-Salam. Jika

berpisah tanpa membayar harga di awalnya, kontrak adalah batal. Ia juga amat

perlu bagi mengelakkan jatuh dalam jualan hutang dengan hutang. Namun mazhab

Maliki memberikan sedikit ruang tangguh sehingga maksimum tiga hari selari

dengan pendapat mereka dalam hal bai

as-Salam juga.



Hanbali dan Majlis Syariah AAOIFI : Harga hanya

perlu dibayar di awal majlis pemeteraian kontrak jika lafaz As-Salam atau As-Salaf ( iaitu lafaz, akan di tunai pada masa
akan datang)

digunakan di ketika aqad. [3] Justeru, jika aqad dilakuakn menggunakan lafaz

‘SEWA' atau IJARAH, harga tidak

disyaratkan mesti dibayar di awal aqad.





ii- Mazhab Hanafi : ia adalah tidak sah kerana Ijarah

mestilah ke atas satu item yang spesifik tetapi Ijarah jenis ini tidak spesifik

www.zaharuddin.net
http://www.zaharuddin.net Powered by Joomla! Generated: 12 May, 2010, 10:17
atas satu-satu aset, ianya hanya spesifik pada jenis manfaatnya.







Bermakna penyewa boleh mencari rumah lain yang

boleh memberikan spesifikasi manfaat yang sama jika rumah tersebut

terbengkalai. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Majlis Syariah AAOIFI.



AJ 'D%,'1)

'DEH5HA) AJ 'D0E) 9DI 'DE'DC AJ -'D*J 'DGD'C 'DCDJ #H 'D,2&J *B/JE 9JF (/JD)

0'* EH'5A'* EE'+D) DD9JF 'DG'DC)

Erti : Dalam Ijarah Al-Mawsufah fi az-zimmah, wajib atas tuan (aset) di

ketika aset rosak sepenuhnya atau sebahagiannya, untuk mendapatkan ganti aset

yang mempunyai perincian atau spesifikasi yang sama dengan aset yang rosak..[4]



Kesimpulan : Ijarah jenis ini adalah harus dan tidak disyaratkan untuk membayar

sewaan di awal kontrak sekiranya unsur gharar dan potensi berlaku pergaduhan

dan terbengkalai adalah tinggi.

Kedua : Dari perspektif produk perbankan Islam.

Ia boleh dilihat dalam dua bentuk seperti berikut :-

i.

Ijarah secara operasi (Operating lease)

ii.

Pembiayaan secara Ijarah (Financial lease)

Sebelum kita melihat dengan lebih terperinci bentuk

kedua-dua produk, berikut adalah perbezaan utama antara keduanya [5] :-

Aspek

www.zaharuddin.net
http://www.zaharuddin.net Powered by Joomla! Generated: 12 May, 2010, 10:17
Operating Lease

Financial Lease

Pemilikan

aset

Adalah

milik penuh dari sudut perundangan dan hak manfaat (legal and beneficial ownership) kedua-duanya berada di dalam

pemilikan penuh pemberi sewa.



Hanya sebagai beneficial owner atau pemilik manfaat

atas aset.

Tanggung jawab selia aset

(maintainance

obligations)

Pemberi

sewa juga bertanggung jawab penuh dalam urusan pengurusan dan penyelian asas (basic maintainance) asetnya,
manakala

penyewa hanya bertanggung jawab atas penyeliaan dari kesan penggunaannya

sendiri dan hanya membayar sewa sebagaimana yang dipersetujui bersama.



Pihak

pemilik manfaat akan menyerahkan semua tanggungjawab penyeliaan kepada

penyewa termasuk Insuran aset, cukai tanah, cukai pintu dan lain-lain.

www.zaharuddin.net
http://www.zaharuddin.net Powered by Joomla! Generated: 12 May, 2010, 10:17
Risiko

sebarang

risiko kerosakan asas (yang bukan disebabkan kecuaian penyewa) ke atas aset

turut berada di bawah kewajiban dan tanggungjawab pemilik dan bukannya

penyewa, atas sebab itu, pemilik akan mengambil Takaful ke atas aset.



Setelah

penyewa menyewa, semua risiko ke atas aset sama ada yang berlaku atas

kecuaian atau tidak adalah di bawah tangungjawab penyewa.

Penamatan

· Boleh

ditamatkan pada bila-bila masa dengan redha kedua belah pihak, tanpa sebarang

pampasan atau jumlah sewa tertunggak (bergantung kepada terma sewaan),

·

Selepas

penamatan kontrak, aset akan kekal di bawah milik pemberi sewa seperti biasa.

·

Boleh

ditamatkan tetapi pihak penyewa mestilah membayar semua sewaan tertunggak

secara sekaligus

·

Aset

sesudah itu akan menjadi milik penyewa secara sepenuhnya. Itulah juga motif

dan objektif bagi sewaan jenis ini.



www.zaharuddin.net
http://www.zaharuddin.net Powered by Joomla! Generated: 12 May, 2010, 10:17












................................................................................................................................................................................................
.........................

********************************************************************************************************************************

*******************************************************************************************************************************
Hanya selepas memahami konsep ini, barulah pembaca

akan dapat memahami bagaimana konsep ini diaplikasikan oleh bank-bank Islam di

seluruh dunia termasuk Malaysia. Tanpa mengetahui berekaan hal ini, akan

beterusanlah orang ramai berada dalam kejahilan serta asyik memanggil produk perbankan

Islam sebagai pinjaman Islam atau juga tidak habis-habis mengkritik urusan bank-bank

Islam.

Namun demikian, tulisan hanya hanya memberikan sedikit

tafsiran dan jenis awal IJraha, bentuk , cara aplikasi dan isunya di perbankan

Islam agak teknikal untuk dimuatkan di web ini. InshaAllah jika ada kesempatan akan saya muat turun lebih lanjut cara
dan aplikasi konsep ini dalam produk perbankan Islam.

Sekadar itu dahulu sebagai pengenalan kepada konsep Ijarah.

Tulisan ini adalah petikan ringkas dari buku saya yang sedang diusahakan

penerbitannya oleh Telaga Biru Sdn Bhd.



Sekian



Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net
http://www.zaharuddin.net Powered by Joomla! Generated: 12 May, 2010, 10:17
www.zaharuddin.net

23 Jun 2009



[1] Al-Mabsut, Al-Sarakhsi, 15/74

; Al-Mughni, 6/3 ; Al-Mawsu'ah Al-Fiqhiyyah Al-Kuwaitiyyah, 1/252

[2] Fiqh al-Mu'amalat al-Maliah

wal Masrafiyah al-Mu'asiroh, Dr Nazih Hammad, (dengan pindaan)

[3] Al-Ma'ayir As-Syar'iyyah,

ibid, hlm 147

[4] Al-Ma'ayir As-Syar'iyyah,

2007, hlm 140

[5] Al-Ijarah, Dr Abd Sattar Abu

Ghuddah, Dallah AlBarakah, 1998, hlm 103 ( dengan tambahan dan pindaan) ;

http://moneyterms.co.uk/finance-lease/

www.zaharuddin.net
http://www.zaharuddin.net Powered by Joomla! Generated: 12 May, 2010, 10:17

No comments:

Post a Comment